me again!

25 september 2016 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Alweer bijna een maand hier op het mooie Curaçao! De tijd ging de eerste 2 weken niet zo snel, zal wel door het wennen komen, maar daarna ging de tijd heel snel! Op stage gaat alles helemaal goed. Heb een gesprekje gehad met mijn begeleider en ze zei dat ik een dikke 10 krijg! :) altijd goed om te horen. Het enige wat me soms tegen zit is de taal. Ik begrijp de cliënten soms niet en zij mij ook niet. De gebrekkige gesprekken met veel gebaren en verbaasde, niet snappende gezichten zullen er vast heel komisch uitzien. Maar daar wordt aan gewerkt! We krijgen dus elke woensdag avond Papiaments lessen, en ik verneem dat het wel ietsje beter gaat. Maaaaaar, we zijn er nog lang niet!

Ik heb een dag op stage mogen mee zwemmen met de cliënten. Elke vrijdag van 1 tot een uurtje of kwart voor 2, mogen de cliënten vrij zwemmen. Ze spelen dan met ballen of zwemmen gewoon wat rond. Dit is dan onder begeleiding van iemand. Heel leuk om te zien hoe de cliënten hiervan genieten! Donderdag hebben ze het soms al over dat ze de volgende dag gaan zwemmen.
Ik mocht ook een dag mee lopen op de Rancho. Dit is een paardenboerderij wat valt onder de stichting SGR, dus waar mijn stage ook onder valt. Hier doen ze paardentherapie met mensen met verstandelijke beperking, autisme en gedragsproblemen. Er was die dag net een workshop waarbij er verschillende disciplines langs kwamen die mochten ervaren wat die cliënten die daar komen ook ervaren. Helaas kon ik er maar 3 kwartier bij zijn want toen moest ik weg. Ik heb wel mee kunnen doen met 1 gedeelte. We kregen een zwarte bril op, hier zag je maar een kleiner beeld door, en mochten toen een paard gaan aaien. Op deze manier moet het dus ook voor een autist voelen. Heel grappig om mee te maken. Want je ziet helemaal niet veel dus focus je, je echt op wat je voelt. Als je, je bril dan af doet voelt het ook ineens heel anders. Verder weet ik helaas niet wat de therapie verder inhoud omdat ik weg moest. Maar ik mag binnenkort nog een dagje meekijken als er kinderen zijn die de therapie volgen. Ben er heel benieuwd naar!

We hebben naast stage natuurlijk ook andere dingen gedaan! Naar verschillende feestjes op het strand geweest en toevallig gister een keer naar een club! Het was hier echt gigantisch druk dus ik was er ook zo weer flauw man. Je moet echt elke 5 minuten wel naar buiten om je zuurstof gehalte op pijl te houden haha!
We hebben uiteraard verschillende dagen lekker op het strand gelegen en liggen bruinbakken. Je hebt hier echt zoveel verschillende stranden dat je niet eens weet welke je moet kiezen!
We zijn een dagje met 6 mensen naar Playa Grandi geweest, hier hebben we gesnorkeld en gezwommen met schildpadden. Het was echt super mooi om te zien. Je had er hele grote groepen met vissen bij elkaar zwemmen en ook altijd bij elkaar blijven. Er was een man die daar ook aan het snorkelen was die midden in die groep vissen ging zwemmen. De vissen zwommen als een soort draaikolk om hem heen, heel gaaf om te zien!
Er zitten mensen aan het strand te vissen en die vissen ontleden ze. De resten van de vissen gooien ze terug in de zee zodat de schildpadden daar heen komen. (stinken!!!) Ik heb er 3 gezien toen we daar aan het snorkelen waren.
Na het snorkelen zijn we naar een strand in westpunt geweest, helemaal in het puntje van het eiland. Hier hebben we lekker gezwommen en gebbqed!
Dit weekend ook van allerlei leuke dingen gedaan. Gister lekker uiteten geweest, wat hier echt niet duur is! En vandaag ben ik naar Havo Gaves geweest, prachtige grot! Je ging er met een gids door heen die van alles uitlegde over het ontstaan etc. Daarna zijn we weer naar een nieuw strand geweest, de Pirate Bay. Heel klein strandje maar erg mooi en helder water!

Leuke dingen meegemaakt dus de afgelopen tijd! Er is nog zoveel meer te zien hier dus binnenkort weer een update.

1. Anne marie:
    26 september 2016
    Hele mooie foto's en een super leuk verhaal leuk geschreven ook.
    Ben blij dat je gewend bent en dat je stage goed bevalt...geniet er van.
    Dikke knuffel moeps