Eerste week

5 september 2016 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Daar was ik weer! Alweer een weekje en 1 dag verder. Super warm hier, ze noemen het ook wel het weer orkaan hier. Augustus, september en oktober zijn de warmste maanden hier. Gevoelstemperatuur rond de 33/34 graden. Blooody hot!

De eerste 2 dagen gingen niet bepaald snel voorbij, heeel vroeg wakker en geen auto ter beschikking. En aangezien alles met de auto moet hier op Curaçao was dat wel ff kut. En het gemis van thuis soms even, daar moet ik erg aan wennen. Maar daarna gingen de dagen wat sneller voorbij. De mensen zijn hier heel vriendelijk en willen je allemaal helpen. Alhoewel ze wel heel relax zijn en hun tijd nemen. Soms zijn ze wel een beetje sloom. Ik was met Sharon naar de winkel en er was een vrouw voor ons aan de kassa. In de tijd dat zij al haar boodschappen op de band had, had ik er 20 gevuld. Dingetje op de band, even rondkijken, weer dingetje op de band, even kletsen met de kassa medewerker ennnn weer een dingetje op de band...... Maarja, ik zal er aan moeten wennen.

We moesten donderdag naar de bank toe om ons stagevergunning te betalen, toen we eindelijk na 2 uur hier klaar waren moesten we eigenlijk nog naar de immigratie dienst om de vergunning op te halen. Dit kon niet meer, was dicht. Dus volgende dag maar gelijk naar immigratie dienst gegaan. Toen we daar zaten en er 1 van ons na een half uur aan de beurt was, kwamen we erachter dat we 1 handtekening niet hadden. FIJN! dus konden we meteen weer weg en moesten we een andere keer komen. Dit is ondertussen nog steeds niet gelukt, hebben we nog geen tijd voor gehad weer.

We zijn we 2 dagen naar het strand geweest, Mambo beach en Cas Aboa beach. Prachtige stranden! Het water is er zo helder en zo mooi dat het haast nep lijkt. We hebben een snorkel aangeschaft en zijn gaan snorkelen. Heel veel vissen gezien en zelfs een inktvis! Super grappig dat, dat allemaal onder je zwemt. En heeeeel stiekem vind ik het ook wel een beetje eng.. en vies... haha!

We zijn woensdag naar een Cabana beach geweest. Hier gaan best veel mensen elke woensdag heen om een drankje te drinken. Er was een DJ en live muziek, dat vind je in Nederland niet op een woensdag avond! Super gezellig gehad. Toen zijn we vrijdag naar een ander beach feest geweest wat Full Moon party heet. In het begin slechte muziek maar later prima vermaakt! Dit feest is 1 keer in de maand en heeft ook verschillende DJ's waaronder sommige uit Nederland. Er werd vuurwerk afgestoken en shows gegeven met vuur. Leuk om te zien!

Vrijdag middag waren we een dagje naar Willemstad geweest, dit na ons fijne bericht van de immigratie dienst. De wijk in Willemstad waar we waren heet Punda. We hebben hier wat gewinkeld en rondgekeken. Later kwam Ariel, een Poolse jongen die goed engels spreekt ook langs en gingen we ergens wat drinken. Ariel is een jongen die bij ons in het appartementencomplex woont en werkt hier. Hij heeft ons veel dingen verteld en nam ons ook mee naar de 2 stand feestjes om ons te laten zien wat dat was. Super chil! We hebben uiteraard nog meer leuke mensen ontmoet die ook in het zelfde appartementencomplex wonen. Later na het winkelen in Punda gingen we tapas eten bij een heel gezellig restaurantje. Het wat een all you can eat restaurant voor 15 euro! goed te doen dus!

En dan  nu mijn stage bezoek, waar het allemaal om gaat! Ik was vrijdag ochtend op stage bezoek geweest en heb kennis gemaakt met mijn begeleider. Ik kreeg een rondleiding over de boerderij. Ik loop stage bij zorgboerderij de Waarborg, dit is een dagbesteding voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Vandaag had ik mijn eerste dag op stage. De boerderij is wel anders als hoe je het in Nederland ziet. Veel minder luxe qua materialen. Je hebt er verschillende dieren zoals geiten, varkens, hangbuikzwijntjes, eenden, kippen, pauwen, duiven, andere vogels waar ik de naam niet van weet en paarden.Bij de groep van de paarden doen ze ook therapie met de paarden, wat dit precies inhoud weet ik niet goed. Dat moet ik nog uitvogelen. Ik mag wel paardrijden daar als ik wil! Lijkt me gaaf, maar dat moet ik wel mijn paardenangst overwinnen! haha. Ik ga komende 4 weken stage lopen op de Greenhouse. Dit is een groep waar ze werken met planten. Planten stekken, water geven en verzorgen. Super lieve cliënten daar, sommige kwamen naar me toe en gaven me een dikke knuffel of een box. Mijn begeleider is ook super lief! Ik voelde me meteen thuis daar. Mijn begeleider zij dat het voor haar voelde alsof ik er al een maand was en dat ik het voor een eerste dag goed deed! Altijd goed om te horen dus! Ze kan duidelijk Nederlands spreken maar sommige dingen begrijpt ze niet en ik Papiaments niet. Dus we kunnen elkaar daarin goed helpen en aanvullen! Ideaaal. Als ik deze 4 weken heb gehad ga ik na een andere groep. Ik zal jullie er meer over vertellen tegen de tijd dat ik op die groep sta. Ik mocht foto's maken, dus van de groep waar ik nu zit zal ik wat foto's toevoegen om jullie een beeld te geven van de stage plek.

Verder ben ik heel benieuwd hoe alles zal gaan en heb veel zin in mijn stage. Jullie krijgen snel weer een update!